Inilah Masjid Kobe, Bom Atom Dan Gempa Dahsyat Tak Meluluh Lantakkan Masjid ini

Bila kita terpana memandang masjid darussaam di aceh yang tidak turut tergulung tsunami pada tahun 2004 silam, hingga fenomena masjid muslim kobe lebih luar biasa lagi. masjid di jepang ini senantiasa utuh sehabis bom tahun 1945, juga tidak goyah dikala gempa tahun 1995. subhanallah, maha kuasa allah melindungi rumah - nya.

dalam sejarah kita ingat terdapatnya bom atom hiroshima dan juga nagasaki yang sempat menghancurkan leburkan jepang pada dikala perang dunia kedua. tentu itu merupakan catatan tidak terlupakan karna momen itu lah negeri kita mampu menggapai kemerdekaan. tetapi terdapat satu kejadian menarik dikala itu. ialah keberadaan masjid kobe yang senantiasa utuh seolah tidak ketahui sejarah bom mematikan tersebut.
.
bom sekutu yang meluluh lantakkan negara sakura nyatanya tidak hanya


berjumlah 2. hujan bom yang tidak berperikemanusiaan juga terjalin di luar kota hiroshima dan juga nagasaki, salah satunya ialah di kota kobe. dikala itu keadaan kota betul - betul sirna. puing - puing reruntuhan tersebar di mana - mana. cuma satu bangunan yang senantiasa kuat, ialah masjid muslim kobe.
.
tentara jepang dan juga warga terlebih lagi berlindung di masjid tersebut. luar biasa, tidak terdapat sedikit juga retak pada bilik masjid. terlebih lagi seandainya masjid tidak terserang langsung bom ganas tersebut, semestinya lah masjid senantiasa sirna dengan kerasnya suara dan juga getaran yang ditimbulkannya. tetapi seluruh teori itu tidak berlaku. masjid muslim kobe senantiasa berdiri tegak tanpa cacat. cuma terdapat satu ciri masjid tersebut selamat dari bom, ialah sisa asap gelap yang tertoreh di bilik luar masjid. itu aja.
.
tidak cuma bom perang dunia, kekuatan masjid diuji kedua kalinya dengan terdapatnya gempa bumi. musibah gempa great hanshin berkekuatan 7, 3 skala richter mengguncang kota kobe pada tahun 1995. banyak nyawa terenggut dan juga banyak bangunan kota sirna. tetapi lagi - lagi, masjid muslim kobe senantiasa berdiri tegak di antara puing reruntuhan. masjid terlebih lagi dibuka dan juga meningkat guna jadi tempat pengungsian dan penyelamatan para korban.
.
mudah - mudahan berguna | via



(sumber : republika. co. id)

0 Response to "Inilah Masjid Kobe, Bom Atom Dan Gempa Dahsyat Tak Meluluh Lantakkan Masjid ini"

Posting Komentar

wdcfawqafwef